Maria
Maria
Venetsian elokuvafestivaalilla lähes kymmenminuuttiset aplodit saaneen Maria-elokuvan on ohjannut palkittu Pablo Larraín, joka jatkaa elokuvallaan tunnettujen naisten kohtaloiden kuvaamista, elokuvien Spencer ja Jackie jälkeen. Oopperalaulaja Maria Callasista kertovan elokuvan pääosassa loistaa parhaan naispääosan Oscar-veikkauksiin jo noussut 49-vuotias Angelina Jolie, joka tekee täten näyttävän paluun valkokankaille.
1970-luvulla myrskyisän elämän elänyt näyttämöiden kuningatar Maria Callas viettää tietämättään Pariisissa viimeisiä vuosiaan. Sydämensä useasti rakkauden tähden särkenyt Callas menehtyi vain 53-vuotiaana.
Meduusalla ei ole sydäntä
Meduusalla ei ole sydäntä
“Meduusalla ei ole sydäntä” on elokuva, joka kertoo tyttären yrityksestä parantaa alkoholisoituneen ja traumatisoituneen äitinsä elämää. Äidin traumat ovat kuitenkin niin suuria, että tyttären pyrkimykset auttaa vain pahentavat tilannetta. Elokuva käsittelee rikosta ja rangaistusta sekä sitä onko ihmisellä, joka on tehnyt rikoksista pahimman, mahdollisuus saada koskaan anteeksi.
Ei koskaan yksin
Ei koskaan yksin
Ei koskaan yksin kertoo toisen maailmansodan aatosta, jolloin Euroopassa eletään pimeää aikaa ja Suomi ottaa vastaan pakolaisia Saksasta ja Itävallasta. Pakolaisten auttamisen keskiössä on suomalainen liikemies ja hyväntekijä Abraham Stiller. Hän tekee kaikkensa auttaakseen Suomeen tulleita juutalaispakolaisia, jotka luovutetaan Suomesta keskitysleirille Auschwitziin. Elokuva kertoo heidän tarinansa.
Rakas
Rakas
Kaikki alkaa huumaavasti. Eronnut Maria (roolissa huima Helga Guren) kohtaa karismaa säkenöivän Sigmundin (Oddgeir Thune) ja päättää uskaltaa. Aurinko paistaa aina ja viini virtaa. Arki ei käy edes mielessä. Syntyy lisää lapsia. Pian Maria tasapainoilee lapsiperheen hulinan, oman uransa, ja alituiseen matkustelevan muusikkomiehen välillä. Suhteen kuvaus kääntyy viiltävän eron kautta modernin naisen muotokuvaksi. RAKAS uskaltaa kääntää kaikki tunteet alastomina näkyville. Maria löytää lopulta itsensä kirkkaana ja vahvana.
Lilja Ingolfsdottirin esikoispitkästä elokuvasta tuli valtava tapaus Norjassa. Syyskuussa elokuvaa juhlittiin myös Rakkautta ja Anarkiaa –festivaaleilla.
Emilia Pérez
Emilia Pérez
Ylikoulutettu ja aliarvostettu Rita (Zoe Saldana) on juristi suuressa yrityksessä, joka on kiinnostuneempi vapauttamaan rikollisia kuin saattamaan heitä oikeuden eteen. Eräänä päivänä hän saa odottamattoman tien ulos, kun kartellin johtaja Manitas palkkaa hänet auttamaan itseään vetäytymään bisneksistään ja toteuttamaan suunnitelman, jota hän on salaa valmistellut ja unelmoinut jo vuosia: tullakseen naiseksi.
Elokuva palkittiin vuoden 2024 Cannesin elokuvajuhlilla Paras näyttelijätär (Zoe Saldana, Selena Gomez, Karla Sofía Gascón, Adriana Paz) sekä Tuomariston palkinnoilla.
Elokuva on saanut Euroopan unionin Luova Eurooppa -ohjelman tuen.
Babygirl
Babygirl
Vaikutusvaltainen toimitusjohtaja (Nicole Kidman) asettaa uransa ja perheensä vaakalaudalle aloittaessaan kiihkeän suhteen huomattavasti nuoremman harjoittelijansa (Harris Dickinson) kanssa. Elokuva on yhden naisen tarina. Se kertoo seksistä, himosta, sisäisistä ajatuksista, salaisuuksista, avioliitosta, totuudesta, vallasta ja suostumuksesta – naisen näkökulmasta. Rohkean valtapelidraaman on ohjannut hollantilainen Halina Reijn, joka on aikaisemmin ohjannut muun muassa kauhukomedian Bodies, bodies, bodies (2022).
Babygirl- elokuvan rooleissa nähdään Nicole Kidmanin ja Triangle of Sadness -elokuvasta tutun Harris Dickinsonin lisäksi muun muassa Antonio Banderas sekä Sophie Wilde ja Esther McGregor. Elokuva sai ensiesityksensä Venetsian elokuvajuhlilla elokuussa 2024, jossa Nicole Kidman voitti roolistaan parhaan naispääosa palkinnon.
Nosferatu
Nosferatu
Robert Eggersin NOSFERATU on goottilainen tarina pakkomielteestä piinatun nuoren naisen ja häneen rakastuneen kauhistuttavan vampyyrin välillä.
Ainahan on huominen
Ainahan on huominen
Ainahan on huominen on palkitun italialaisnäyttelijä Paola Cortellesin debyyttiohjaus, jonka pääosassa loistaa ohjaaja itse. 40-luvun Italiaan sijoittuva draamakomedia kuvaa kauniisti ja voimallisesti sitä yhteiskunnallista murroskohtaa, jossa naisten ääni alkoi toisen maailmansodan jälkeen päästä kuuluviin. Roomalaisperheen äidin roolina on uurastaa näkymättömissä. Aviomies hakkaa ja haukkuu, mutta autokorjaamolla työskentelevä lempeä nuoruudenrakastettu pehmentää pelon sävyttämää arkea. Kun posti tuo yllättävän kirjeen, kuinka pitkään nurkkaan ajettu nainen enää alistuu asemaansa itsestäänselvyytenä?
Ainahan on huominen on kaikkien aikojen tuottoisin naisen ohjaama italialainen elokuva – kotimaassaan vuonna 2023 jopa katsotumpi kuin Barbie! Italian elokuvatoimittajat valitsivat elokuvan vuoden parhaaksi, samoin sekä tuomaristo että yleisö Rooman elokuvafestivaalilla. Göteborgin elokuvafestivaalilla se palkittiin vuoden parhaana kansainvälisenä elokuvana.
Suomen elokuvasäätiön maahantuontituki 2024.