Seuraava näytös
Huuma
Body Heat
Huuma on mm. Alan J. Pakulan Kluten (1971) ja Roman Polanskin Chinatownin (1974) ohella tärkeimpiä moderneja rikoselokuvia, joiden juuret, lähtökohdat ja keskeiset motiivit voidaan selkeästi palauttaa 1940-luvun mustan rikoselokuvan film noirin traditioon. Huumaa onkin usein pidetty film noirin klassikoihin kuuluvan Billy Wilderin mestarillisen James M. Cain -filmatisoinnin Nainen ilman omaatuntoa (Double Indemnity, 1944) uusintaversiona. Molempien elokuvien lähtökohtana on (Cainin elokuville tyypillinen) tilanne, jossa suhteellisen viaton ja hyväuskoinen miespäähenkilö kohtaa sattumoisin kohtalokkaan naisen, todellisen femme fatalen. Mies joutuu naisen pauloihin ja kiihkeän suhteen vääjäämättömänä seurauksena (ja ylivoimaiseksi käyvien vaikeuksien lähtökohtana) on, että naisen aviomiehestä on päästävä eroon. Rakkauden ja omistushalun lisäksi motiivina aviomiehen murhaan on raha. Naisen todellinen luonne käy molempien elokuvien miehille selville vasta sitten, kun on liian myöhäistä.