Seuraava näytös
KESTO
0 h 50 min
Surrealismin klassikot
ERIKOISNÄYTÖKSET To 13.2. klo 19.30 ja su 16.2. klo 14.30
Ilmainen sisäänpääsy, varaa lippusi: arthousecinemaniagara.fi
Näytökset yhteistyössä Tampereen Taidemuseon kanssa ja liittyvät museon SURREALISMI – JAETTU UNI -näyttelyyn. Näyttely on avoinna 8.2.-10.8.2025.
Luis Buñuel: UN CHIEN ANDALOU (Andalusialainen koira, Ranska 1929) 16 min
Germaine Dulac: LA COQUILLE ET LE CLERGYMAN (Simpukka ja pappi, Ranska 1928) 30 min
UN CHIEN ANDALOU:
Mies viiltää naisen silmän halki partaveitsellä. Toinen mies katsoo kummastellen kättään, josta ryömii ulos muurahaisia. Nuorukainen leikkii kadulla kädentyngällä. Mies raahaa kotiinsa pianon, johon on köytetty kaksi pappia ja aasinraatoa.
Kesäkuussa 1929 ensi-iltansa saanut Andalusialainen koira on todennäköisesti kaikkien aikojen kuuluisin lyhytelokuva, surrealismin merkkiteos, jonka kerrotaan saaneen alkunsa sen ydinkaksikon unista. He olivat kaksi nuorta taiteilijaa, tuleva suurohjaaja Luis Buñuel (1900-1983) sekä taidemaalari Salvador Dalí (1904-1989), jotka halusivat elokuvallaan osoittaa, että sitä voi käyttää muuhunkin kuin ainoastaan viihdyttämiseen ja tavanomaisten tarinoiden kerrontaan. -Kari Glöfstad
LA COQUILLE ET LE CLERGYMAN:
Germaine Dulac oli pioneeri monella saralla, hänen surrealistinen La Coquille et le Clergyman (1928) aiheutti polemiikin sovituksellaan Antonin Artaud’n tekstistä. Elokuva on Dulacin kokonaisnäkemys tutkielma rytmistä: ”Tärkein tavoitteeni on ollut etsiä Artaudin käsikirjoituksen harmonisia kohtia ja liittää ne yhteen tarkasti harkittujen rytmien avulla”, Dulac kirjoitti. ”On olemassa kahdenlaista rytmiä: kuvan rytmi ja kuvien rytmi. Edellinen tarkoittaa elettä, jonka pituus vastaisi sen ilmaisun harmonista arvoa. Kuvien rytmissä on kysymys useiden harmonioiden akordista. Elokuvani yksikään kuva ei syntynyt sattumalta, tehokeinoja tärkeämpiä olivat tempo, rytmi ja visuaalinen orkestrointi.”
- Bolognan festivaalin ohjelmakirjan (Il cinema ritrovato 2006) mukaan Sakari Toiviainen